Translate

13 Şubat 2015 Cuma


ŞU ELİN HALLERİNE DE BAK! :) 

           Merhabalar, mutlu çocukların var olması için durmadan çalışan, çabalayan güzel insanlar… J Bugün, Yasemin Demir Öğretmenimin ismin halleri ile ilgili geliştirdiği etkinliği paylaşacağım, güzel bir fikir ve tabii ki paylaşmadan edemedim. Etkinliği dersine girdiğim 2- C sınıfına da uyguladım.  Gerçekten çok keyifli bir ders süreci geçirdik.
Öncelikle ismin hallerini bir elin beş kardeşi ( beş parmak) olarak düşünüyoruz. Öğrencilere, "ismin halleri” ifadesini hiç kullanmıyoruz. Öğrencilerin bu bilgiye çıkarım yaparak ulaşmalarını sağlıyoruz.
Öğrencinin dikkatini bir ders saati boyunca tutabilmek için giriş bölümünde yer alan dikkat çekme aşamasının, önemli olduğu düşüncesindeyim. Bu nedenle giriş bölümü, her zaman için öğrencinin dikkatini çekmeli ve öğrenciyi derse güdülemelidir, diye düşünürüm. Öğrencinin dikkatini çekebilmek için bu bölümde, Yasemin Öğretmenimin, ismin hallerini hikâyeleştirmesi çok hoşuma gitti. Tam da öğrencilerin dikkatini çekebilecek bir giriş olacaktı. Hikâyemiz ise şu şekildedir:
Günlerden bir gün başparmak, işaret parmağı, orta parmak, yüzük parmak ve serçe parmak (beş  kardeş) çok kavga etmiş. ( Burada bu beş parmağın, kardeş olduğu söylenir.) Aslında bu beş   kardeş hep kavga ederlermiş. O gün de kardeşler oyuncak kavgasına tutuşmuşlar. Hemen hemen her gün kavga etmelerinden sıkılan babaları, bu beş kardeşe bir ders vermek istemiş. Onları kimsenin olmadığı ıssız bir adaya götürmüş. Adaya çocuklarını bırakırken adadan kurtulmalarının mümkün olduğunu ellerine on beş kelimenin yer aldığı bir kâğıt bırakacağını söylemiş. Kâğıdı bırakırken de kâğıttaki kelimelerin ortak bir özelliğinin olduğunu, eğer şifreyi çözerlerse adadan kurtulabileceklerini söylemiş ve gitmiş.
Hikâyemiz burada kesilir ve hikâyede verilen on beş kelime ismin hallerine göre sınıflandırılır.
        ( Ders boyunca tahta aşama aşama kullanılmıştır. Dersin geliştirilme bölümünün son halidir. )

Burada öğrencilerin ismin yalın halinde ek almadığını ve diğer kelimelerde eklerin olduğunu bulmaları için yönlendirici sorular sorulur.
Dersin bu sürecinde öğrenciler, ipucunu bulmak için pür dikkat derse odaklandı. Bir öğrenci her üç kelimenin bir parmak olduğunu söyledi. Sınıflandırmasını istediğimde ek almayan kelimeye başparmak( dersin ilerleyen bölümünde ismin yalın haline başparmak diyecektim ve öğrencinin bunu yakalamasına bayıldım. J ) Sonrasında bir öğrenci ise üç kelimenin ek almadığını diğer kelimelerin ek aldığını söylediğinde, işte o an benden mutlusu yoktu. :) Öğrenciler aslında ismin hallerini yakalayabilecek seviyede sadece bu kurala, “ismin halleri” denildiğini bilmiyorlardı. Şimdi ise sıra bu ekleri açıklamaya gelmişti.
Bu aşamada ismin hallerini öğrencilere vermeye başlıyoruz. Başparmağın gerçek adının, ismin yalın hali olduğunu anlatıyoruz. Hikâyeye geri dönerek: Başparmağın, diğer kardeşlerinden ayrı kalmak istediğini, yapayalnız kalmak istediğini söyledim. Bu nedenle hiç ek almayacağını, belirttim. J Diğer kardeşlerin birlikte karar aldıklarını ek almaya karar verdiklerini ve her birinin farklı ekleri olduğunu, söyledim. Yönelme hali ekini anlatırken bir nesneye yönelerek, belirtme hali ekini anlatırken nesneye vurgu yaparak, bulunma hali ekini ve çıkma hali ekini de örneklerle, günlük hayat ile ilişkilendirerek anlatmaya çalıştım. Somut işlemler döneminde olan miniklerimize somutlaştırarak öğretmek için canlandırmalar yaptım.  Bir durumu anlatmak için ekleri kullandığımızı, bu eklerin bize nerede olduğumuzu, neyi anlatmak istediğimizi öğrenmede yardımcı olduklarını söyledim.
Şimdi ise tüm öğrencilerin en sevdiği bölüme geldik. Kes, yapıştır! J İnteraktif defter çalışmalarını hemen hemen her dersimizde kullanarak dersi öğrencilerin gözünde keyifli hale getirdiğimizi düşünmekteyim. İsmin hallerinin yer alacağı ellerden oluşan interaktif çalışmalarımız aynı zamanda dersimizin bir değerlendirme aşamasını da oluşturmaktadır. Öğrencilerin ismin hallerine örnekler vermelerini istediğimiz parmaklar, öğrencilerin neyi, ne kadar öğrendiklerini de görmemizi sağlamaktadır. Değerlendirme aşaması hem öğrencilerimiz için hem de biz öğretmenler için çok önemlidir. Öğrenciler, geri bildirimlerle yanlışlarını düzeltip doğru sayılarını arttırdıkça kendilerine olan güven duyguları artacak, öğrenmek için çabalayacaklardır.  Hem de öğretmenin bir sonraki ders için rotasını belirlemesine yardımcı olacaktır. Değerlendirmesinin yapıldığını gören öğrenci ise gizil bir ileti olarak, öğretmenim benim yaptığım çalışmayı , kısaca beni önemsiyor, iletisini alacaktır. Hadi, şimdi sıra keyifli çalışmamızın ürünlerine… J Mutlu kalın… J







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder