ŞU ELİN
HALLERİNE DE
BAK! :)
Merhabalar, mutlu çocukların var olması için durmadan çalışan, çabalayan güzel insanlar… J Bugün, Yasemin Demir Öğretmenimin ismin halleri ile ilgili geliştirdiği etkinliği paylaşacağım, güzel bir fikir ve tabii ki paylaşmadan edemedim. Etkinliği dersine girdiğim 2- C sınıfına da uyguladım. Gerçekten çok keyifli bir ders süreci geçirdik.
Merhabalar, mutlu çocukların var olması için durmadan çalışan, çabalayan güzel insanlar… J Bugün, Yasemin Demir Öğretmenimin ismin halleri ile ilgili geliştirdiği etkinliği paylaşacağım, güzel bir fikir ve tabii ki paylaşmadan edemedim. Etkinliği dersine girdiğim 2- C sınıfına da uyguladım. Gerçekten çok keyifli bir ders süreci geçirdik.
Öncelikle ismin hallerini bir
elin beş kardeşi ( beş parmak) olarak düşünüyoruz. Öğrencilere, "ismin halleri” ifadesini hiç kullanmıyoruz.
Öğrencilerin bu bilgiye çıkarım yaparak ulaşmalarını sağlıyoruz.
Öğrencinin dikkatini bir ders
saati boyunca tutabilmek için giriş bölümünde yer alan dikkat çekme aşamasının, önemli olduğu düşüncesindeyim. Bu nedenle giriş bölümü, her zaman için öğrencinin
dikkatini çekmeli ve öğrenciyi derse güdülemelidir, diye düşünürüm. Öğrencinin
dikkatini çekebilmek için bu bölümde, Yasemin Öğretmenimin, ismin hallerini hikâyeleştirmesi
çok hoşuma gitti. Tam da öğrencilerin dikkatini çekebilecek bir giriş olacaktı.
Hikâyemiz ise şu şekildedir:
Günlerden bir gün başparmak,
işaret parmağı, orta parmak, yüzük parmak ve serçe parmak (beş kardeş) çok kavga
etmiş. ( Burada bu beş parmağın, kardeş olduğu söylenir.) Aslında bu beş kardeş
hep kavga ederlermiş. O gün de kardeşler oyuncak kavgasına tutuşmuşlar. Hemen
hemen her gün kavga etmelerinden sıkılan babaları, bu beş kardeşe bir ders
vermek istemiş. Onları kimsenin olmadığı ıssız bir adaya götürmüş. Adaya
çocuklarını bırakırken adadan kurtulmalarının mümkün olduğunu ellerine on beş
kelimenin yer aldığı bir kâğıt bırakacağını söylemiş. Kâğıdı bırakırken de
kâğıttaki kelimelerin ortak bir özelliğinin olduğunu, eğer şifreyi çözerlerse
adadan kurtulabileceklerini söylemiş ve gitmiş.
Hikâyemiz burada kesilir ve hikâyede
verilen on beş kelime ismin hallerine göre sınıflandırılır.
( Ders boyunca tahta aşama aşama kullanılmıştır. Dersin geliştirilme bölümünün son halidir. )
Burada öğrencilerin ismin yalın
halinde ek almadığını ve diğer kelimelerde eklerin olduğunu bulmaları için
yönlendirici sorular sorulur.
Dersin bu sürecinde öğrenciler, ipucunu
bulmak için pür dikkat derse odaklandı. Bir öğrenci her üç kelimenin bir parmak
olduğunu söyledi. Sınıflandırmasını istediğimde ek almayan kelimeye başparmak(
dersin ilerleyen bölümünde ismin yalın haline başparmak diyecektim ve
öğrencinin bunu yakalamasına bayıldım. J
) Sonrasında bir öğrenci ise üç kelimenin ek almadığını diğer kelimelerin ek
aldığını söylediğinde, işte o an benden mutlusu yoktu. :) Öğrenciler aslında ismin
hallerini yakalayabilecek seviyede sadece bu kurala, “ismin halleri”
denildiğini bilmiyorlardı. Şimdi ise sıra bu ekleri açıklamaya gelmişti.
Bu aşamada ismin hallerini öğrencilere
vermeye başlıyoruz. Başparmağın gerçek adının, ismin yalın hali olduğunu
anlatıyoruz. Hikâyeye geri dönerek: Başparmağın, diğer kardeşlerinden ayrı
kalmak istediğini, yapayalnız kalmak istediğini söyledim. Bu nedenle hiç ek
almayacağını, belirttim. J
Diğer kardeşlerin birlikte karar aldıklarını ek almaya karar verdiklerini ve
her birinin farklı ekleri olduğunu, söyledim. Yönelme hali ekini anlatırken bir
nesneye yönelerek, belirtme hali ekini anlatırken nesneye vurgu yaparak,
bulunma hali ekini ve çıkma hali ekini de örneklerle, günlük hayat ile
ilişkilendirerek anlatmaya çalıştım. Somut işlemler döneminde olan
miniklerimize somutlaştırarak öğretmek için canlandırmalar yaptım. Bir durumu anlatmak için ekleri
kullandığımızı, bu eklerin bize nerede olduğumuzu, neyi anlatmak istediğimizi
öğrenmede yardımcı olduklarını söyledim.
Şimdi ise tüm öğrencilerin en
sevdiği bölüme geldik. Kes, yapıştır! J
İnteraktif defter çalışmalarını hemen hemen her dersimizde kullanarak dersi
öğrencilerin gözünde keyifli hale getirdiğimizi düşünmekteyim. İsmin hallerinin
yer alacağı ellerden oluşan interaktif çalışmalarımız aynı zamanda dersimizin
bir değerlendirme aşamasını da oluşturmaktadır. Öğrencilerin ismin hallerine
örnekler vermelerini istediğimiz parmaklar, öğrencilerin neyi, ne kadar öğrendiklerini
de görmemizi sağlamaktadır. Değerlendirme aşaması hem öğrencilerimiz için hem
de biz öğretmenler için çok önemlidir. Öğrenciler, geri bildirimlerle yanlışlarını düzeltip doğru sayılarını arttırdıkça kendilerine olan güven duyguları artacak, öğrenmek için çabalayacaklardır. Hem de öğretmenin bir sonraki ders için
rotasını belirlemesine yardımcı olacaktır. Değerlendirmesinin yapıldığını gören
öğrenci ise gizil bir ileti olarak, öğretmenim benim yaptığım çalışmayı , kısaca beni
önemsiyor, iletisini alacaktır. Hadi, şimdi sıra keyifli çalışmamızın ürünlerine…
J Mutlu kalın… J
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder